Tilbaka till skolan igen...

Idag började skolan igen efter höstlovet. Det var väl ingen särskilt dålig dag egentligen, jag kom till och med hem tidigare än vad jag trodde att jag skulle göra.

Vi drog igång ett nytt projekt som heter Civilisationens Vagga. Vi ska tydligen jobba i små grupper och på olika sätt arbeta med högkulturerna (Egypten, Kina, Indus, med flera...) och jag tror att det kan bli helt okay. Det som inte var okay var en timma lång föreläsning utan paus. Det blev lite svårt att hänga med, så efter en stund så lyssnade jag bara av och till. Han som föreläste kunde ju vad han pratade om, men jag kunde inte läsa vad det stod på bildspelet (jag var visserligen för lat för att rota fram glasögonen, men Melinda sa att det inte hade gjort någon större skilnad eftersom hans val av bakgrundsfärget och textfärger inte gick ihop riktigt).

Jag var lat på matten med, jag orkade inte skriva om en vardagssituation där ett visst tal skulle upstå, så jag tänkte hoppa den, men så såg jag nästa uppgift (två tal som hade räknats fel för att ett par unger inte kan använda miniräknare och så skulle man förklara hur de borde ha gjort för att få det rätt och sen räkna ut talet) och då gav jag upp direkt. Så jag spenderade större delen av mattelektionen med att sitta och tänka på annat. det kommer säkert att bita mig i häcken vid ett senare tillfälle, men nu var jag helt enkelt för seg idag för att bry mig.

Bildlektionen var inte helt kass dock. Tvärt om, den var riktigt rolig. Vi ritade med ritkol och ritade av en person som satt mitt emot. Vi använde lite olika tekniker (inte kolla ner, inte lyfta pennan, bara rita skuggningen...) och till en teckning fick vi kritor också som vi skulle ha med. Det var kul.

Vi slutade lite tidigare och jag började prata med en annan tjej, som också skulle till resecentrum. Sarah heter hon. Snäll tjej, går helt klart att snacka med, men vi får se hur mycket jag kommer se av henne utanför bildlektionerna. Grejen är ju att vi inte går i samma klass, så då blir det ju automatiskt att man ses lite mindre, och det blir inte bättre av att jag sällan lämnar klassrummet på rasterna. Om jag gör det så är det antingen för att leta upp en dator, eller för att nästa lektion är i en anan sal.

Så, det får vara all för idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0